1. Misja, cele i zadania.
Żłobek jest jedną z kilku form opieki nad małymi dziećmi (do 3 r. ż), których celem, jest pomoc rodzicom w godzeniu pracy zawodowej z obowiązkami rodzinnymi (opieką nad dziećmi). Ma wspierać rodziców w opiece i wychowaniu dzieci, ale przede wszystkim zapewniać dziecku możliwość uczenia się poprzez zabawę oraz opiekę w czasie, gdy rodzice nie mogą jej sprawować osobiście.
Misją Żłobka Gminnego w Czerwinie jest stworzenie przede wszystkim bezpiecznego
i przyjaznego miejsca dla najmłodszych mieszkańców naszej gminy. W warunkach jak najbardziej zbliżonych do domowych, gdzie stopniowo i harmonijnie, pod kierunkiem wykwalifikowanej kadry dzieci będą rozwijać swoje umiejętności, zdolności oraz samodzielność. Dzięki wzrastaniu w grupie rówieśniczej dzieci nabędą rozwijały umiejętności komunikacyjne, zostaną wdrożone do życia społecznego, co z pewnością przyczyni się do pełnego i harmonijnego rozwoju procesu socjalizacji
Uczęszczanie do żłobka ma sprawiać dzieciom radość, a rodzicom dzieci poczucie, że ich pociechy są bezpieczne i mają możliwość wszechstronnego rozwoju. Żłobek powinien więc spełniać swoje cele i zadania w sposób zapewniający najlepszą jakość wykonywanych usług, pomagać dzieciom w ich indywidualnej drodze rozwoju, zapewnić bezpieczeństwo oraz wspierać rodziców w procesie wychowawczym dzieci.
Cele i zadania Żłobka.
Podstawowym celem Żłobka jest organizowanie i prowadzenie działalności profilaktyczno – zdrowotnej, opiekuńczej i wychowawczej, wspomagającej wyrównanie szans rozwoju dzieci w wieku od ukończenia 20 tygodnia życia do 3 lat.
Do zadań Żłobka należy:
- zagwarantowanie dzieciom właściwej opieki pielęgnacyjnej, profilaktyczno – zdrowotnej, wychowawczej oraz edukacyjnej, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, a w przypadku dziecka niepełnosprawnego ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności;
- dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci;
- współdziałanie z rodzicami w wychowywaniu dzieci;
- zapewnienie dzieciom w czasie ich pobytu w Żłobku odpowiedniego do wieku i stanu zdrowia wyżywienia zgodnego z normami i zasadami dietetyki.
Cele Żłobka są osiągane, poprzez:
- stosowanie różnych metod i form pracy z dziećmi, uwzględniających ich rozwój psychomotoryczny;
- stymulowanie procesów rozwojowych dzieci poprzez wykorzystanie ich własnej inicjatywy;
- zapewnienie dzieciom możliwości odpoczynku w formach dostosowanych do ich wieku;
- zapewnienie dzieciom pobytu na świeżym powietrzu;
- współpracę z rodzicami (opiekunami prawnymi) oraz innymi instytucjami np. Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Czerwinie.
2. Realizacja planu pracy dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczej.
Co roku kadra pedagogiczna żłobka opracowuję plan pracy dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczej, który jest realizowany w danym roku żłobkowym. W placówce realizowane są zajęcia edukacyjne w oparciu o poszczególne bloki tematyczne. Realizacja zajęć jest dokumentowana poprzez codzienne wypełnianie dziennika zajęć żłobkowych oraz wykonywane fotografie.
Maluchy w żłobku uczą się i rozwijają głównie poprzez zabawę, wśród których dominują:
- Zabawy dydaktyczne


2. Zabawy ruchowe





3. Zabawy usprawniające motorykę małą




4. Zabawy logopedyczne
5. Zabawy muzyczne
6. Zabawy plastyczne


7. Zajęcia sensoryczne



8. Eksperymenty naukowe.
Działania opiekuńcze:
- adaptacja dziecka w żłobku (czas przyzwyczajania i próby akceptacji zmian),
- zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa,
- współpraca z rodzicami, współdziałanie z rodzicami w trosce o jednolite oddziaływania wychowawcze wobec dziecka,
- wspomaganie dzieci w nauce używania sztućców, czynności samoobsługowych,
- wdrażanie nawyku zachowywania prawidłowej postawy ciała,
- opieka pielęgnacyjna (dbanie o higienę ciała oraz jamy ustnej – mycie zębów),
- pomoc dzieciom w spożywaniu posiłków oraz nauka samodzielnego ich spożywania,
- wdrażanie zasad bezpiecznego poruszania się w czasie spaceru,
Działania wychowawcze:
Nabywanie i rozwijanie umiejętności:
- współżycia społecznego w grupie dziecięcej,
- samodzielnego wykonywania czynności fizjologicznych i higienicznych,
- samodzielnego spożywania posiłków, ubierania się, rozbierania się,
- używanie prawidłowych zwrotów i form grzecznościowych,
- nawiązywania kontaktu z rówieśnikami do wspólnego działania,
- nawyku porządkowania swojego otoczenia poprzez m.in. odkładanie zabawek na miejsce.